VÄLJ ETT RÄTT ALTERNATIV FÖR VARJE FRÅGA - FÖR HELSKÄRM TRYCK
F11 Testet består av 20 frågor - LFV krav för Godkänt är 75 % Resultat i
slutet av Testet - För godkänt krävs 15 rätt Tid 45 min
Vilken av följande påståenden beträffande luftens
densitet är korrekt?
Densiteten
ökar då temperaturen stiger och lufttrycket faller
Densiteten
minskar då temperaturen sjunker och lufttrycket är oförändrat
Densiteten
minskar då temperaturen är oförändrad och lufttrycket stiger
Densiteten
minskar då temperaturen är oförändrad och lufttrycket faller
Ifråga om inducerat motstånd för ett flygplan gäller att
dylikt motstånd
kan
vara förmånligt för lyftkraften
ökar
om flygvikten minskar och avlästa farten ökar
är
lägst vid flygplanets stallfart
ökar
när avlästa farten minskar samt när flygvikten och lastfaktorn ökar
Med dynamiskt tryck menas
turbulens
rörelsetryck
accelerationskraft
centrifugalkraft
Vad är rätt beträffande markeffekten?
Den
gör att rullsträckan ökar vid start
Flygplanet
får lång utflytning vid landning
Den
uppstår efter startande och landande tunga flygplan
Den
uppstår genom ökad dragkraft från motorn på låg höjd
Ett flygplans klaffarrangemang är till för att
minska
belastningen
minska
planévinkeln
minska
stallfarten
minska
motståndet
Beträffande vingtip-rotorer efter tunga flygplan under
flygning gäller att deras styrka (vid konstant flygvikt)
ökar
vid minskande fart
ökar
vid mera baktunga tyngdpunktslägen
avtar
vid minskande fart
är
oberoende av farten
Gränsskiktet uppstår
på
grund av stall och vikning
på
grund av den friktion som uppstår på en yta då luft strömmar över den
på
grund av höga lufttemperaturer
på
grund av låga lufttemperaturer
Hur förändras strömningen på vinges översida då vingen
närmar sig stall?
Gränsskiktet
blir tunnare och avlöser
Gränsskiktet
försvinner
Gränsskiktet
blir tjockare och avlöser
Gränsskiktet
påverkas inte alls
Vad är rätt ifråga om lyftkraften hos en vinge?
Lyftkraften
fördubblas om farten blir fyra gånger större
För
att flygplanet skall hållas på konstant höjd måste lyftkraften vara större
än flygplanets tyngd
Lyftkraften
är alltid lika stor som flygplanets totalmotstånd, fastän de båda verkar i
olika riktningar
Ett
flygplan som flyger med en viss anfallsvinkel hos vingen och med en viss
fart har en viss lyftkraft. Samma lyftkraft kan erhållas om flygplanet ökar
anfallsvinkeln och minskar sin fart
Ett flygplans glidtal är 1/20. Detta innebär att
flygplanet
kan glida 20 meter framåt med 1 meters höjdförlust
flygplanets
sjunkhastighet är 1/20 av marschfarten
flygplanets
sjunkhastighet vid glidflykt är 1 meter på 20 sekunder
flygplanets
glidvinkel varierar mellan 1 grad och 20 grader
Det inducerade motståndet hos en flygplansvinge är en
följd av
den
tryckökning som uppstår mellan vingens undersida och marken då flygplanet
startar och landar
det
dödluftområde som bildas bakom vingen
den
tryckökning som uppstår omkring vingen på grund av propellerns (ev
proppellrarnas) inverkan
tryckskillnaden
mellan vingens översida och undersida
Stall uppkommer när
anfallsvinkeln
är noll och nedsvepet litet
anfallsvinkeln
har nått det värde då lyftkraften börjar minska vid ytterligare ökning av
anfallsvinkeln
anfallsvinkeln
har nått det värde då gränsskiktet försvinner
anfallsvinkeln
är negativ
Vilken aerodynamisk faktor förorsakar att ett flygplan
går i spinn?
Höjdrodret
förlorar sin verkan på grund av minskad anströmningshastighet
Sidorodrets
girkraft förorsakar ett rollmoment och tillåtet tyngdpunktsområde överskrids
Ena
vingen ger normal lyftkraft medan den andra vingen är överstegrad
Skevrodren
förlorar sin verkan på grund av minskad anströmningshastighet och flygplanet
går in i en rollrörelse
Vad händer med vingens anfallsvinkel och luftmotstånd då
flygplanet närmar sig s k stall?
Anfallsvinkeln
ökar, motståndet minskar
Anfallsvinkeln
ökar, motståndet ökar
Anfallsvinkeln
minskar, motståndet ökar
Anfallsvinkeln
minskar, motståndet minskar
Högt inducerat motstånd och kraftiga vingspetsvirvlar
genereras
vid
stort sidoförhållande
vid
hög flygvikt, liten spännvidd och låg fart
vid
stor spännvidd och kort vingkorda
då
vingklaffarna manövreras till infällt läge
Med kritisk anfallsvinkel avses den anfallsvinkel vid
vilken
lyftkraften
är lika stor som dragkraften
lyftkraften
har sitt maximum
lyftkraften
är lika stor som luftmotståndet
lyftkraften
är noll
En tunn beläggning av rimfrost på vingytan
inverkar
inte på startprestanda
inverkar
menligt på vingens lyftkraft
inverkar
på vingens sidoförhållande
inverkar
endast på stabiliteten
Flygplanets totala luftmotstånd är minst
vid
farten för flackaste glidbanan (bästa glidtal)
vid
överstegring i planflykt (lägsta fart)
vid
dykning med högsta tillåtna fart
vid
normal planflyktsfart
Med dynamiskt tryck förstås
turbulenspåverkan
på roderytorna
luftens
rörelsetryck
centrifugaltrycket
statiskt
tryck och luftens rörelsetryck sammantaget
Vid en bestämd fart gäller att marginalen till
överstegring