VÄLJ ETT RÄTT ALTERNATIV FÖR VARJE FRÅGA - FÖR HELSKÄRM TRYCK
F11 Testet består av 20 frågor - LFV krav för Godkänt är 75 % Resultat i
slutet av Testet - För godkänt krävs 15 rätt Tid 45 min
Med begreppet lastfaktor avses
förhållandet
mellan lyftkraft och centripetalkraft
förhållandet
mellan lyftkraft och tyngdkraft
skillnaden
mellan lyftkraft och centripetalkraft
skillnaden
mellan lyftkraft och tyngdkraft
Vid inflygning för landning med normal fart och med
vingklaffen i läge för landning finner du, att landningen ej kan genomföras t
ex på grund av ett uppdykande hinder. Vilken blir din första åtgärd?
Fälla
in vingklaffen helt
Fälla
in vingklaffen till startläge
Dra
på gas
Höja
nosen
Gränsen för avancerad flygning beträffande branta
svängar går vid bankning
45
grader
60
grader
65
grader
70
grader
Om tyngdpunkten är belägen framför den tillåtna främre
gränsen för flygning finns normalt risk för att
flygplanet
lättare går in i spinn
den
statiska längdstabiliteten försämras
flygplanet
är svårare att få ur spinn
flygplanet
inte kan drivas till fullt utvecklad stall (=svårighet att landa)
I en brant sväng vill ett flygplan retardera om
motoreffekten inte ökas. Anledningen till detta är huvudsakligen en ökning
av
det
inducerade motståndet
nollmotståndet
friktionsmotståndet
interferensmotståndet
I en ren stationär sväng i planflykt är lastfaktorns
storlek beroende av
farten
motoreffekten
lutningsvinkeln
triminställningen
Vid övergång från planflykt till stigning utnyttjas
normalt
stallfarten
högsta
tillåtna fart
kritiska
anfallsvinkeln
effektöverskottet
Stallfarten (IAS)
anges
i flyghandboken för flygplanets medelvikt
ökar
med ca 40% vid bankningsvinkel 60 grader
är
oberoende av uttagen motoreffekt
påverkas
endast obetydligt av rimfrost på vingarna
Flygplanets tyngdpunktsläge har sin största inverkan på
flygplanets stabilitet
kring
längdaxeln
i
girplanet
i
tvärplanet
kring
tväraxeln
Maximalt tillåten lastfaktor finns angiven i
flyghandboken. Denna begränsning har fastställts främst med hänsyn till
maximalt
tillåten bränslemängd
flygplanets
hållfasthet
flygplanets
maximala lastförmåga
maximalt
baktungt flygplan
Du flyger med låg fart nära stall och flygplanet utsätts
för en vindbystörning i rollplanet. Om spinn skall undvikas
följer
du med i spaken åt den vinge som ligger lägst
skevar
du emot rollrörelsen så att flygplanet rätas upp
ger
du fullt sidoroder med pedalen på den sida som ligger lägst, s k bottenroder
korsar
du omedelbart rodren
Utfällning av vingklaffar
medför
en förflyttning av flygplanets tyngdpunkt framåt
ökar
motståndet och medför i regel en förflyttning av flygplanets tryckcentrum
ökar
ett flygplans räckvidd
ökar
lyftkraften och minskar motståndet
Vilket av följande påståenden är rätt?
Ett
flygplan rör sig i loopingplanet kring längdaxeln
Ett
flygplan rör sig i girplanet kring giraxeln
Ett
flygplan rör sig i loopingplanet kring rollaxeln
Ett
flygplan rör sig i rollplanet kring tippaxeln
Hur påverkas lastfaktorn då du flyger in under ett
åskmoln?
Den
ökar och minskar oregelbundet
Den
enbart ökar
Den
enbart minskar
Den
är oförändrad
Du tänker utföra en manöver som kallas för "chandelle"
och som ingår i begreppet "Begränsad avancerad flygning". Beträffande din
flygplantyp måste du då ta hänsyn till
att
maximalt tillåten lastfaktor inte överskrids
att
manövern företas i motvind
att
bankningsvinkeln inte överskrider 30 grader
att
farten inte minskar
Om du utför branta svängar vid fart inom gult område på
fartmätaren kan
flygplanet
gå i spinn
maximalt
tillåten lastfaktor överskridas
stabiliteten
minska
tyngdpunktsläget
förskjutas
Flygplanets tyngdpunktsläge har den största kritiska
inverkan på flygplanets
kursstabilitet
tvärstabilitet
längdstabilitet
stigförmåga
Flygning med flygplan, som är certifierat i "Normal
Category" skall begränsas till
normala
manövrer med max bankningsvinkel 60 grader. Stall får inte utföras.
normala
manövrer med max bankningsvinkel 75 grader. Stall får utföras.
normala
manövrer. Stall och svängar med max 60 grader bankningsvinkel är tillåtna
manövrer.
sådana
manövrer, som innebär att lastfaktor 4, 4 g inte överskrids
Vilket alternativ innebär störst risk vid flygning i
snäva banor över marken i stark vind?