VÄLJ ETT RÄTT ALTERNATIV FÖR VARJE FRÅGA - FÖR HELSKÄRM TRYCK
F11 Testet består av 20 frågor - LFV krav för Godkänt är 75 % Resultat i
slutet av Testet - För godkänt krävs 15 rätt Tid 30 min
Det är viktigt att cylindertemperaturen under en längre
flygning (med konstant höjd, fart och effektuttag) hålls inom de värden som
rekommenderas av motortillverkaren. Föraren kan påverka temperaturen med
förvärmningsreglage
blandningsreglage
och kylklaffreglage
enbart
kylklaffreglaget
varmluftspjäll
och gasreglage
Användning av förgasarförvärmning resulterar i
magrare
blandning
risk
för avgaser i kabinen
effektförlust
och ökad bränsleförbrukning
övertemperatur
vid taxning
Snabba och ryckiga rörelser med gasreglaget skall
undvikas, enär
motorn
kan stoppa
propellern
kan bli överbelastad
tändningen
inte hinner ställa om
motorns
smörjning - speciellt cylindrarnas - kan allvarligt försämras
En flygmotors effekt
är
detsamma som varvtalet
blir
normalt försämrad om temperaturen stiger hos den luft som tillföres motorn
är
alltid oberoende av flyghöjden
ökar
med ökat oktantal hos bränslet
En förare vill under flygning, då isbildning inte
förekommer i förgasaren, kontrollera förgasarförvärmningens funktion, varför
han placerar dess reglage i tillslaget läge. Om funktionen är
tillfredsställande skall motorns varvtal härvid
öka
något
förbli
oförändrat samtidigt som ingastrycket minskar
minska
något
minska
något samtidigt som ingastrycket ökar
Om du under flygning med "utmagrad" motor upptäcker att
cylindertemperaturen börjar stiga mot otillåtna värden bör du
minska
motoreffekten
öka
motoreffekten
föra
blandningsreglaget mot lägen "rik"
koppla
in förgasarförvärmningen
Mycket riklig snapsning av motorn vid start av densamma
kan åstadkomma
för
tidig tändning
onormalt
slitage på cylinderväggarna, enär oljefilmen spolas bort
tillfälligt
högre effekt
allvarlig
överhettning
Med blandningsreglaget inställt på rik blandning
erhålles
mera
bränsle än luft till förgasaren
ett
extra bränsletillskott endast i startögonblicket
dubbelt
så hög motoreffekt
en
kylande effekt på motorn
Vad är rätt ifråga om ett flygplans oljesystem?
Oljetanken
får inte ha någon förbindelse med ytterluft
Oljetanken
får inte fyllas över FULL-strecket, enär plats för skumbildning hos olja
alltid måste finnas
Ju
högre oljetryck, desto högre oljetemperatur
På
vintern skall en tunnare olja användas, vilken erhålles genom viss
utblandning av "sommarolja" med bensin
För en fast propeller gäller att
en
stigpropeller har mindre bladvinkel än en fartpropeller
slipströmmen
inte har någon påverkan under flygning
en
fartpropeller har mindre bladvinkel än en stigpropeller
bladvinkeln
är konstant längs hela propellerbladet
Blandningsreglaget
används
när man vill minska isbildningsrisken
är
det primära reglage man bestämmer motoreffekten med
är
det primära reglage man bestämmer motorvarvtalet med
används
när man magrar ut bränsleluftblandningen
Den troliga orsaken att motorn fortsätter att gå även
efter det tändningen slagits av är
felaktig
tändningsinställning
brända
brytarkontakter
brott
på ena magnetens jordning
en
spricka i motorns insugningssystem
Manövrering av förgasarens förvärmningsreglage innebär
att
en
alternativ lucka i luftintaget öppnas och leder in varm luft från
motorrummet till förgasaren
en
alternativ lucka öppnas och leder varm luft från baksidan till förgasaren
varm
luft från kabinvärmesystemet spolas runt förgasarhalsen
luften
till förgasaren leds genom en värmeväxlare där den uppvärms av
avgaserna
Med förgasarförvärmning menas att
bränsleledningen
till förgasaren isoleras mot kyla
förgasaren
"spolas" utvändigt med varm luft
luften
leds genom motorns hjälpapparathus och värms upp på vägen
insugningsluften
till förgasaren uppvärms
Om det under flygning uppstår fel på en av magneterna
skall
den
felaktiga magneten ändock vara inkopplad under hela flygningen
den
felaktiga magneten omedelbart bortkopplas
impulskopplingen
omedelbart inkopplas istället för den felaktiga magneten
bränsleluftblandningen
göras rikare för att underlätta tändningen
En flygmotor är försedd med "dubbla" tändstift för
att
fungera
om en magnetapparat är ur funktion
hindra
beläggning på brytarspetsarna om cylinderns ena tändstift inte fungerar
minska
belastningen på magnetapparatens sekundärlindning
minska
bränsleåtgången genom effektivare förbränning
Om man vid uppkörning av motorn kontrollerar tändningen
genom att vrida magnetomkopplaren från läge "Both" till läge "R" och man
därvid erhåller varvtalsfall, ojämn gång samt smällar från motorn, är detta en
indikation på att
ett
eller flera tändstift som matas med ström från höger magnet inte ger någon
gnista
höger
magnet är ur funktion
magnetomkopplaren
är glapp
vänster
magnets primärspole är ur funktion
Vilket instrument skall du först iaktta när motorn
startar?
Amperemätaren
Bränsletryckmätaren
Oljetryckmätaren
Cylindertemperaturmätaren
Isbildning i förgasarens lufttratt beror på
vatten
i bränslefiltret
nedkylning
på grund av bränslets förångning
gasreglagets
hantering vid temperaturer under 0 grader C
att
bränslenivån är för hög i flottörhuset
Kontroll av motorns tändsystem utförs vid ett visst
motorvarv före flygning. Kontrollen utförs genom att motorn körs på en magnet
i taget. När motorn körs på höger magnet innebär detta att