VÄLJ ETT RÄTT ALTERNATIV FÖR VARJE FRÅGA - FÖR HELSKÄRM TRYCK
F11 Testet består av 20 frågor - LFV krav för Godkänt är 75 % Resultat i
slutet av Testet - För godkänt krävs 15 rätt Tid 60 min
En meridian på jorden är
en
halv storcirkel
en
rhumb line (loxodrom)
en
linje som sammanbinder platser med samma latitud
parallell
med alla andra meridianer
En latitudsparallell på jorden är
en
storcirkel
en
linje för lika longitud
en
loxodrom (rhumb line)
en
rät linje
Med longitud menas
vinkelskillnaden
mellan två godtyckliga meridianplan
vinkelskillnaden
mellan 0 grader-meridianens plan och ett annat meridianplan
bågavståndet
från en pol till en latitudparallell mätt utefter meridianen
bågavståndet
från ekvatorn till en latitudsparallell mått utefter meridianen
Latitud kan beskrivas som
bågavståndet
längs en meridian mellan två latitudsparalleller
vinkeln
vid polen mellan två meridianer
bågavståndet
längs en meridian mellan ekvatorn och en latitudsparallell
bågavståndet
på ekvatorn mellan två meridianer
Rättvisande kurs (TH) = 068 grader. Missvisningen (var)
= W12 grader. Deviationen (dev) = +4 grader. Då blir
MH
= 064 grader och CH = 076 grader
MH
= 072 grader och CH = 060 grader
MH
= 080 grader och CH = 076 grader
MH
= 056 grader och CH = 060 grader
Vad blir kompasskursen (CH) och färdhastigheten (GS) om
rättvisande färdvinkel (TT) = 110 grader, vindriktning och vindhastighet (W/V)
= 350/50, kurshastighet (TAS) = 180 kt, magnetisk variation = W30 och
deviationen på kompassen = E4?
CH
= 075 grader, GS = 200 kt
CH
= 122 grader, GS = 200 kt
CH
= 145 grader, GS = 180 kt
CH
= 148 grader, GS = 209 kt
Deviationen för en kompass är
vinkeln
mellan magnetisk nord och geografisk nord
vinkeln
mellan flygplanets längdaxel och kompassens N-S riktning
vinkeln
mellan magnetisk nord och kompassens N-S riktning
vinkeln
mellan geografisk nord och kompassens N-S riktning
Om TH = 356 grader, var = W 12 grader och dev = +3
grader, blir
MH
= 008 grader och CH = 005 grader
MH
= 344 grader och CH = 347 grader
MH
= 008 grader och CH = 011 grader
MH
= 344 grader och CH = 341 grader
Magnetisk missvisning (variation) kan beskrivas som
vinkeln
mellan magnetisk nord och kompassnord
vinkeln
mellan magnetisk nord och flygplanets längdaxel
vinkeln
mellan rättvisande nord och magnetisk nord
vinkeln
mellan kompassnord och flygplanets längdaxel
Vad blir GS och CH om TT = 132 grader, var = E8, dev =
W2, TAS = 146 kt och W/V = 070/40?
GS
= 132 kt - CH = 154 grader
GS
= 132 kt - CH = 142 grader
GS
= 123 kt - CH = 124 grader
GS
= 123 kt - CH = 112 grader
Kursgyrot måste med jämna mellanrum synkroniseras med
kompassen p g a
gyrodrift
deviation
på kompassen
meteorologiska
störningar
lokala
magnetfält
Vilken är din ungefärliga TT då du efter start, kl 12.00
lokal tid, har solen rakt ut till höger? (Gäller norra halvklotet)
090
grader
135
grader
270
grader
215
grader
Upphållningsvinkel (wca) kallas vinkeln mellan
kurslinje
och färdlinje, räknat från kurslinjen
kurslinje
och färdlinje, räknat från färdlinjen
vindriktning
och kurslinje
vindriktning
och färdlinje
Bestäm magnetisk kurs (MH), när TT = 008 grader, wca =
-10 grader och var = E12 grader.
020
grader
006
grader
010
grader
346
grader
Rättvisande kurs, TH = 004 grader, deviation = +1 grad,
missvisning = E4 grader, då blir
MH
= 008 grader CH = 009 grader
MH
= 008 grader CH = 007 grader
MH
= 000 grader CH = 359 grader
MH
= 000 grader CH = 001 grad
Inom luftfarten anges tid i UTC. Jämfört med UTC ligger
tiden i Sverige (vintertid gäller)
1
timme före UTC
lika
med UTC
1
timme efter UTC
2
timmar efter UTC
För en flygning tankades 95 liter bränsle med spec.grav.
= 0,71. Hur många kg vägde bränslet?
67,5
kg
74,5
kg
80,6
kg
133,8
kg
Hur många knop är 12 m/s? 1 knop är 1852 m/timme.
32
knop
6
knop
39
knop
23
knop
Om GS = 100 kt och man vill markera var 5:e minut längs
sin färdlinje på en flygkarta med skala 1:500 000, hur långt skall det då vara
mellan markeringarna?